Font — Afwerking

Ik eindigde de laatste post met dat ik het lettertype nog wat moest perfectioneren en af moest werken. Ik heb besloten om het lettertype níet ook ‘light’ te maken, maar te focussen op het lettertype dat ik had en dat te verbeteren. Ik had nog geen cijfers gemaakt, dus dat is het eerste waar ik mee aan de slag ging. De cijfers en de glyphs, deze zijn natuurlijk ook belangrijk voor het lettertype en ik ben hier veel iteratieslagen in gemaakt, niet zo zeer in de stijl, want die stond al vast. Maar wel telkens opnieuw proberen en deze tekens/cijfers te verbeteren. Hieronder een greep uit het proces:

<foto’s inscannen>

Ik miste bij mijn vorige font het verf gevoel, je zag geen verfachtige letter. Dat heb ik proberen terug te brengen door het lettertype opnieuw te schilderen met alle verbeteringen en deze naderhand te fotograveren en deze te digitaliseren.

Experiment:

font-zin-insta-1

Je ziet nu duidelijk dat het gaat om een verfletter. Ik had twee versies gemaakt, het verschil zat hem in de verf hoeveelheid. Eentje had ik met veel verf geschilderd en de ander met heel weinig zodat je veel gaten in de letters kreeg. Echter was dit toch niet zo’n succes, vooral omdat het ‘too much’ was. Nu ziet het er ook uit als verf en het is een duidelijke, leesbare letter.

Alfabet + cijfers/glyphs:

alfabet.png

Ik ben blij met de cijfers/glyphs, ik vond het best een uitdaging om die bij elkaar te laten passen. Echter is dit vrij goed gelukt!

Ik heb het lettertype ook ‘echt’ gemaakt in Fontbird, hier kan je font’s maken en alles aanpassen. Zo kan je letter voor letter zeggen wat de afstand er tussen moet zijn en aangegeven wat de ligaturen zijn. Ik heb bijvoorbeeld voor een ‘ij’ bij letters waar die overheen kan vallen gezegd dat hij een ‘Y’ moet pakken, zoals bij Lynx bij het experiment. Enige probleem is dat er iets mis is in het programma, ik kan namelijk het lettertype niet exporteren en installeren. Jammer genoeg hebben meerdere mensen hier last van, maar je kan het lettertype wel zien in de applicatie. Misschien als ik nog tijd heb ga ik alsnog een andere programma proberen, maar heb al belachelijk veel tijd in het andere programma zitten dus dat is even afwegen of ik dat het waard vind.

Voor de eindpresentatie heb ik een website gemaakt, waarop je alle experimenten door kan lopen. Kleine expo waardoor je het proces achter het lettertype kan zien. Maar waar ik het meeste tijd in heb gestoken is een magazine, ik wilde duidelijk laten zien hoe het lettertype zou werken. Ik dacht dan maak ik een paar posters, maar dat vond ik niet genoeg. Vandaar dat ik een magazine heb gemaakt, hier heb je grote en kleine oplossingen met het lettertype. Je ziet hoe het lettertype werkt.

Magazine:

magazine7magazine15magazine16magazine4

 

Plaats een reactie